2008. május 28-án a Főváros Városüzemeltetési Bizottsága nagy sajtónyilvánosság mellett elfogadta a BKV ún. Paraméterkönyvét, amely mellékleteivel együtt tartalmazta a 2008. őszétől életbelépő új tömegközlekedési szerkezetet, buszjáratok számozását, útvonalleírását, megállókiosztását, járatsűrűségeket, konkrét menetrendi infomációk nélkül.
A májusvégi tervezet szerint a 22. kerületi Vincellér úti megállóhoz egy mindennap közlekedő nagybuszos járat tér be, végigmenve a Hittérítő úton összeköttetést adva a Kosztolányi tér illetve az ellenkező irányban Budafok egyéb területei felé. Egyidejűleg a Vincellér úttól Budafok Belvárosába, nem a Hittérítőn keresztül, egy, a Várbuszhoz hasonló méretű kisbuszos járat indul hétközben, de hétvégén nem közlekedik. A Hittérítő út másik végén, a Vincellér úti megállótól 500 méterre, egy kialakítandó új buszmegállóban egy harmadik, mindennap közlekedő nagybuszos járatra lehet felszállni a Kosztolányi, illetve a másik irányban Budafok további területei felé.
A Hittérítő út hurokjellegű. Ez azt jelenti, hogy amelyik nagybusz bekanyarodik az utcába az utca egyik végén, az az utca másik végén egy U alakú kanyarban visszafordulva újra végigmegy az utcán, és úgy halad ki a hurokból. Így már alapállapotban minden egyes menetrendben rögzített indulás a Hittérítő úton két alkalommal megjelenő nagybuszt jelent a maga fizikai konkrétságában.
Eddig is járt már két nagybuszos járat, nagy átlagban egymást 10 percenként követve, tehát napszaktól függően 10-16-szor haladt át 18 tonnás busz óránként. A buszok rendkívül alacsony kihasználtsággal működtek ebből a megállóból. A tömegközlekedés fenntartásának szükségességét alapjaiban azért nem vonta kétségbe senki. Legfeljebb az merült fel, hogy a hurokjellegből adódó pluszterhelés alól lehetne a Hittérítő utat mentesíteni, tehát kisebb méretű buszokkal a Törley tér irányába a hegyvidék szűkebb utcáin végighaladni tudó járatot kellene kialakítani. Mint alább látni fogjuk, ez részlegesen meg is valósult a fent említett Várbuszhoz hasonló megoldással - csak éppen pont ellenkezőleg: a kialakított megoldás nem mentesíti a Hittérítő utat, hanem dupla terhelést tesz rá.
2008. július 9-én egy módosított Parméterkönyv-változat került fel a netre. Ebben az szerepelt, hogy a Vincellér úthoz a Hittérítő úton keresztül mindkét nagybuszos járat betér minden irányból, miközben a kisbuszos járat továbbra is a tervezet része maradt.
Ezen változat szerint a két nagybuszos járat egymást kiegészítő menetrend alapján közlekedik, a járatok csúcsidőben egymást 7-8 percen belül követik a kiinduló ponttól. Ez azt jelenti, hogy 2 irányból 7-8 percenként elindul egy busz, tehát óránként 16 busz, ami a hurokjelleg miatt a Hittérítő úton 32 áthaladást jelent. A 7-8 perces követésből így lesz kevesebb, mint 2 percenként feltűnő 18 tonnás busz.
Csúcsidőn kívül a két nagybuszos járat egymást kiegészítő menetrend alapján közlekedik, a járatok napközben 2 irányból egymást 10 percen belül követik a kiinduló ponttól. Ez óránként 12 busz, ami a hurokjelleg miatt a Hittérítő úton 24 áthaladást jelent. A 10 perces követésből így lesz kevesebb, mint 3 percenként feltűnő 18 tonnás busz.
Egész napra kivetítve ez hétközben 18 órás üzemidő alatt naponta 240 busz (480 áthaladás), hétvégén 144 busz (288 áthaladás).
(Itt jegyezzük meg, hogy a fenti számokat a BKV 41-es buszjáratának érvényben lévő menetrendje alapján alakítottuk ki, a csúcsidőt ennek alapján reggel 6-8 és délután 14-18 óra közé számoltuk. A Paraméterkönyvben ugyanis nem volt napszakot érintő konkrét meghatározás. Mint ahogy nincs ilyen a jelenleg elérhető BKV tájékoztató kiadványban sem.)
A Paraméterkönyv tehát július 9-én a BKV saját hatáskörében megváltozott. A BKV köszönte érdeklődésünket, de a helyi önkormányzathoz irányított, mert az ő kezdeményezésükre változtatott a májusvégi tervezeten. Az önkormányzat a helyi lakosság nyomására hivatkozott, vagyis hogy a Vincellér úti megállóhoz közelebb élők hétvégén és hétköznap este nem tudnak eljutni Budafok Belvárosába, csak több száz méteres sétával illetve átszállással a Hittérítő másik végén lévő Tegzes úti megállóból, ami a hétvégi bevásárlószatyrokkal szerintük problémás.
Vagyis sarkítva: azért kell hétköznap reggel 2, illetve napközben 3 percenként buszelhaladást eltűrniük a Hittérítő úton élőknek, hogy szombaton délelőtt két -három másik utcában élők el tudjanak jutni a piacra.
Hittérítő út kb. 500 méter hosszú. Két mellékutca nyílik belőle, az egyik a Portyázó út, ehhez a Vincellér úti megálló van közelebb. A másik a Vadászforduló, ehhez a Tegzes utcai megálló van közelebb. A Hittérítő út felétől, a sűrűbben lakott utcarészhez szintén a Tegzes van közelebb. A Vincellér úti megállóhoz másik irányban három további utca kapcsolódik, ezek már a Budafok Belvárosa felé közlekedő kisbusz nyomvonalán helyezkednek el.
Logikusnak látszik ezután, hogy a hétközbeni esti belvárosi séta illetve hétvégi bevásárlás megoldására inkább a kisbusz esti illetve szombati menetrendjének átalakítása lett volna az igazi megoldás, hiszen a többiek közelebb vannak a Tegzes utcai megállóhoz, ahol az eredeti tervek szerint kialakítandó buszmegállóból eljuthattak volna Budafok Belvárosába. A kisbusz járatszámának ilyen méretű emelése lényegesen kisebb környezeti terhelésnek tenné ki a kertvárost.
De nem ez történt. Amikor erre felhívtuk az illetékesek figyelmét, meglepően merev ellenállásba ütköztünk. Kezdődött azzal, hogy mindenki valaki másra tolta át a felelősséget. A BKV az önkormányzatra, az a lakosságra, illetve a BKV-ra, hogy végeredményben ő döntött. Az ügyben megkeresett alpolgármesternek hathatós segítségünkkel is egy teljes hónapra volt szüksége, hogy kiszámolja a várható buszáthaladások számát, és nagyjából beismerje, hogy nem gondolta át pontosan, milyen terhelést jelent a két nagybusz együttes betérése a Vincellér úti megállóhoz. A Főváros tömegközlekedési ügyosztálya arra hivatkozott, hogy a Paraméterkönyvet már elfogadta a Főváros, az kerül bevezetésre – viszont a Városüzemeltetési Bizottság nem ezt a módosított változatot fogadta el. Minden illetékes végül arra jutott, hogy bevezetésre kerül a módosított változat, de majd egy pár hónapos monitoring után a kihasználtság függvényében talán felül lehet vizsgálni. A monitoring időszakát a Tömegközlekedési Ügyosztály 6 hónapban, az önkormányzat 2 hónapban jelölte meg. Mindezenközben a Városüzemeltetési Bizottsági tagok illetve az ügyben illetékes főpolgármester-helyettes nem reagáltak a leveleinkre.
Vagyis: a következményeket át nem gondolva, egy esetleges lakossági tiltakozást megelőzendő az önkormányzat kezdeményezett egy BKV menetrendi változtatást, aminek a BKV a következményeket szintén nem átgondolva helyet adott, a BKV-t felügyelő szervek nem reagálnak és a végére itt állunk belvárosi buszforgalommal egy ritkásan lakott családi házas kertvárosi környéken, ahol a változtatás pozitív értelemben nem érint többet 50 lakóháznál. Ennyien laknak ugyanis a Vincellér úti megállóhoz közel. Akik konkrétan ezt a megállót használnák.
Ötven lakóházban laknak mondjuk 200-an.
A környéken több kilométeren belül nincs bevásárlóközpont, mozi, közösségi ház, vagy bármi, ami vonzaná a nem ezen a környéken élőket. Ez egy tipikus alvóvárosrész, ide hazajönnek az emberek, és nem jönnek ide a nem itt élők. Beépítetlen telek már alig van, a kerületi szabályozás szerint társasházak nem épülhetnek. Következésképpen az itt élők száma nem növekszik meg nagyságrendekkel az elkövetkező években.
Feltételezve, hogy mind a kétszáz érintett szigorúan BKV-zik, és napi rendszerességgel legalább két irányban kétszer buszozik, tehát lemegy, visszajön, majd újra lemegy és visszajön, az 800 buszfelszállást jelent naponta. Az induló buszok száma 240 (csúcsidőben óránként 16, tehát reggel és délután 6x16= 96 illetve napközben 12x12= 144, ez együtt 240).
Vagyis 240 darab buszindulásra esik 800 utas, egy buszra 3,3 ember száll fel, illetve le ebből a megállóból a helyiek közül.
Amennyiben szigorúan mindenki BKV-zik és hétközben mindennap négyszer buszra száll.
És ehhez a „kimagaslóan magas” utasszámhoz a Hittérítő úton napi 480 áthaladás tartozik…
AKKOR MINEK EZ A RENGETEG BUSZ?
A mindkét járat betérését követelő lakótársaknak május 28 és július 9 között sikerült elérniük a menetrendi változtatást. Mi július 10 óta a mai napig (augusztus 15) kilincselünk az illetékeseknél, de nem sikerült elérnünk túl sokat.
Nem értjük, hogy mi, akik látjuk a jelenlegi járat kihasználatlanságát ebben a megállóban, mi, akiket negatívan érint a járatmódosítás, hiszen ettől kezdve folyamatos zajjal és kipufogógázzal kell együttélnünk, miért vagyunk kevésbé szeretett polgárok. Mi is használjuk a buszokat. Örömmel használjuk majd a 251-es kisbuszt is, akár hétvégén is. De attól, hogy a nagybuszokból kétszer annyi lesz , még nem fogunk kétszer annyiszor felszállni rájuk...
Lesz a jelenleginél kétszer annyi busz, és a jelenleginél kétszer annyi nyugalmunkat zavaró áthaladás. Van nem hivatalos írásos válaszban beígért 6 hónapos monitoring, illetve szóban, nem hivatalos személy által kilátásba helyezett 2 hónapos monitoring. Miközben az utasok száma a környék jellegéből adódóan egyszerűen, józan paraszti ésszel beláthatóan nem emelkedhet drasztikusan.
Minden megkeresett hivataltól kértük az előzetes hatástanulmányok, utasszámlálási adatok, környezeti és zajterheléssel összefüggő vizsgálatok dokumentumait, erre soha senki nem reagált, ilyen adatokat számunkra nem szolgáltattak. Erős emiatt a gyanúnk, hogy ilyen dokumentumok nem is léteznek.
2008. augusztus 15., péntek
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése