1, Hittérítő úti lakos levele az Önkormányzatnak:
Tisztelt Önkormányzat!
A BKV Zrt. 2008 Július 9-án kelt paraméterkönyvében - http://www.bkv.hu/home/parameterkonyv.html - a korábbi változattól eltérően az olvasható, hogy az augusztus végén, szeptember elején induló új buszjáratok közül – 150, 250 – mindkettő betér a Hittérítő útra a Vincellér úti végállomásra, mindezt úgy hogy a Vincellér úttól a Törley térig új járat is indul 251 jelzéssel. A korábbi variáció szerint csak az egyik járat tért volna be a Hittérítő útra. A BKV-nak írt levelemre kapott tájékoztatás alapján fordulok Önkormányzathoz, hogy a korábbi tervezet valósuljon meg. Tudom, hogy mások szeretnék, ha mindkét járat bejönne a jelenlegi végállomásra, ezért igyekszem adatokkal alátámasztani levelemet, amit a BKV és a fővárosi önkormányzat számára is megküldök.
A jelenlegi helyzet:
A 41-es és a 250-es busz egymást kiegészítő menetrendje alapján jelenleg csúcsidőben 10 percenként járnak a buszok a Hittérítő úton (iskolaidőben reggel kicsit gyakrabban), ami 7-8 járatot jelent óránként – a 250-es mindkét irányba - mind a Kosztolányi Dezső tér, mind a Törley tér felé – elhalad, azaz a Hittérítő úton jelenleg csúcsidőben 14-16-szor halad el BKV járat.
Napközben a követés 15 perces, vagyis 5 járat óránként, 10 áthaladás.
Hétvégén 20 perces követéssel 4 járat, 8 áthaladás.
Az első tervezet:
Az első paraméterkönyvtervezet azzal számol, hogy a 150-es betér, a 250-es nem tér be a Hittérítő útra.
Csúcsidő – a 150-es 15 percenként közlekedik mindkét irányba – 8 járat, 16 áthaladás – a terhelés megegyezik a jelenlegi maximummal, miközben az utasok száma változatlanul kevés és 1 megálló után át lehet szállni a Savoya park felé közlekedő 250-esre
Napközben – 20 perces követés – 6 járat – 12 áthaladás – a terhelés már ebben a verzióban is nagyobb a jelenleginél.
Hétvége – 30 perces követés – 4 járat – 8 áthaladás – a terhelés megegyezik a jelenlegivel.
A jelenlegi tervezet:
Mind a 150-es, mind a 250-es betér Hittérítő útra
Csúcsidő – mindkét járat 15 percenként követi egymást vagyis kiegészítő menetrend esetén (ez még nem ismert) 7,5 perces a követés – 16 járat óránként – 32 áthaladás – ez a jelenlegi és az első tervezet kétszerese.
Napközben – mindkét járat 20 percenként követi egymást – 10 perces követés – óránként 12 járat, 24 áthaladás – a jelenlegihez képest 120%-os terheléstöbblet, az első tervezethez képest „csak” kétszeres.
Hétvégén – 30 perces követés járatonként – 15 perces követés – óránként 8 járat – 16 áthaladás – a jelenlegi kétszerese.
Mindezeket az adatokat táblázatban is mellékelem.
Két további adat, melynek során a hétközi napközbeni adatokból indulok ki, napi 16 órás üzemidővel számolok, a Hittérítő úti szakaszt 400 méternek veszem és a menetidőt 3 percnek, ahogy azt a jelenlegi menetrend is mutatja.
Eszerint az első tervezetet és a jelenlegi közti különbség óránként 4800 m és 36 perc többletet okoz a bkv-nak. Ez naponként 76800 m-t és 9 óra 36 percet jelent, havonta 2304 km-t és 288 órát. Éves összevetésben ez 27648 km-t és 3456 órát jelent. Ez utóbbi 40 órás munkahéttel számolva 86 heti munkét, több mint másfél évi munkát jelent.
Mindezt egy olyan szakaszon, ahol nincsenek sokan a buszon.
Mindezt úgy írom, hogy jogosítványom nincs, ellenben bérletem van és sűrűn használom a bkv ezen járatait – olyannyira, hogy a buszvezetők előre köszönnek, ami nem nehéz, tekintve hogy nem vagyunk sokan állandó utasok. Ezenfelül iskoláskorú fiam és ovodáskorú lányom is BKV-val közlekedik.
Kérem javaslataim megfontolását – köszönettel
Budapest, 2008-július-16.
2, A önkormányzati képviselő válasza:
Isz: 8473/2008/X
E-mail: hitterito@yahoo.com
Tisztelt XY!
A július 20-án hozzám eljutatott levelére az alábbi tájékoztatást és választ adom.
Engedje meg, hogy ezúton reagáljak a „járatsűrűség megduplázódásával” kapcsolatos felvetésére. A jelenlegi és a várható menetrendi adatokból kiindulva látható, hogy nincsen szó ilyen mértékű változásról. Jelenleg iskolaszüneti csúcsidőben a 41-es busz 10 percenként közlekedik (ez 12 elhaladás óránként), míg a 250-es járat 30 percenként tér be két irányból (ez 2*2*2 = 8 elhaladást jelent óránként). Összesen tehát 20 elhaladást regisztrálhatunk iskolaidőn kívüli csúcsidőben. Az új közlekedési rendben mindkét járat 20 percenként fog közlekedni iskolaszüneti csúcsidőben. Ez összesen 24 elhaladást eredményez óránként. A növekedés tehát valójában e kettő különbségeként állapítható meg. Az Ön által leírt kalkulációban az iskolaszüneti közlekedési rendet hasonlítja össze a tanítási időszakéval, ami torz összevetést eredményez. Számításában a jelenlegi helyzet ismertetésénél nem vette figyelembe azt sem, hogy a 250-es mindkét irányból betér a Hittérítő útra, így óránként nem négy, hanem nyolc elhaladással kell kalkulálni.
A BKV és a főváros illetékeseivel tartott egyeztetés során megállapítottuk, hogy amennyiben akár a 150-es, akár a 250-es járat nem érintené a Hittérítő utcát, az a lakossági kiszolgálás jelentős romlásához vezetne. Ezen kívül a nem betérő busz részére a Tegzes-Hittérítő sarkon új buszmegálló kiépítése szükséges, ami a bevezetésig hátralévő idő szűkössége miatt nem oldható meg. Az egyeztetésen résztvevők javaslata alapján szeptember 6-án a tervezettnek megfelelően a buszjáratok elindulnak, majd ezt követően a BKV méri az utasforgalmat, melynek alapján az ilyenkor szokásos 6 hónapnál rövidebb időn belül lehet dönteni a szükséges módosításról.
Kérem, amennyiben a Hittérítő út lakóit tájékoztatja levelem tartalmáról, ezt a Lomnici, Vincellér, Tatárka, Vadászforduló, Portyázó utcák és környékük lakosainak irányában is tegye meg, hiszen az ezekben az utcákban élők is érintettek a kérdésben.
Budapest, 2008. augusztus.08.
Megjegyzés:
1, A menetrend-számháborúban az önkormányzati képviselő téved. A mi adataink a pontosak. Talán mert kezünkbe vettük a menetrendet...
2, Az "iskolaidőn kívüli csúcsidő" fogalmával a Paraméterkönyvben nem találkoztunk, így értelmezni sem tudjuk.
3, 2008. augusztus 13-án indultak meg a megállóépítések kerületszerte. Nem hivatalos értesülések szerint kb. 40 új megállót alakítanak ki szeptember 6-ig. Új megállókat alakítanak ki pl. 150-es, 251-es és 141-es vonalak mentén. (A BKV Útvonalleírások alatt megjelentekből nem derül ki, hol van szükség megállóépítésre.) Egy - a májusvégi elfogadottParaméterkönyvv mellékletében egyébként feltüntetett - megálló kialakítása ilyen nagyarányú építkezés során nem kellene, hogy gondot jelentsen.
Ha minden járat betérésére azért van szükség, mert az erre a megállóra szánt összeg kimaradt a közbeszerzési pályázatból, az nagyon sajnálatos lenne.
2008. augusztus 16., szombat
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)